Què passaria si no existís la BBC?

Dins la crisi profunda de credibilitat que travessa el sistema comunicatiu britànic els darrers anys, inclòs el greu afer de l’espionatge dels diaris de Murdoch que va sotraguejar tota la premsa, no ocupa un lloc  precisament petit el seguit d’informacions  i escàndols que vénen afectant la BBC:  escàndols  per les conductes d’alguns presentadors, per les inversions milionàries realitzades en desenvolupaments tecnològics desaprofitades, pels emoluments i nombre de càrrecs directius que poblen la seva estructura, i unes quantes coses més, que surten fàcilment llistades amb un buscador a internet.

En aquest context, la BBC, admirada per tothom anys enrere, és observada amb lupa en tots els seus moviments per un sistema polític que la vol subjugar mani qui mani , i per un sistema mediàtic privat  que la considera sobretot una enemiga per al lliure mercat de la comunicació i per tant un destorb per a les seves ànsies d’expansió. Si l’agost de 2009 en la Mac Taggart Lecture del festival de televisió d’Edimburg que obre el curs britànic del sector James Murdoch (Murdoch Jr.)  acusava la BBC i el sistema polític  de no voler acceptar  la teoria de l’evolució natural de les espècies (http://image.guardian.co.uk/sys-files/Media/documents/2009/08/28/JamesMu...), després ja no han parat els intents per a limitar-ne el poder i abast: editors locals de premsa, cadenes comercials de servei públic, competidors de televisió de pagament, la pròpia autoritat de la comunicació (OfCom) i d ela competència impedint-li alguns dels intents d’avançar cap a l’escenari digital, tots han assestat cops a l’operador públic.

Quan falten menys de dos anys perquè venci l’actual Royal Charter que específica les bases de l’encàrrec de servei públic a la BBC (el 31 de desembre de 2015), i enmig d’una reducció de pressupost efectiu molt important els darrers exercicis, les autoritats públiques britàniques  tenen en funcionament una comissió parlamentària i una enquesta pública a l’abast  dels ciutadans, empreses, institucions i experts per a avaluar què ha de ser la corporació i quines han de ser les seves missions en el proper període 2016-2025. De moment, veus en totes direccions, en la comissió i en els mitjans de comunicació no n’han faltat, però es posa de manifest  que les coses estan canviant, fins i tot per a la BBC.

I just en aquest escenari, el Reuters Institute for the Study of Journalism, de la Universitat  d’Oxford acaba de publicar un estudi que vol contribuir al debat públic: What If There Were No BBC Television? The Net Impact on UK Viewers.

Els autors, Patrick Barwise i Robert G. Picard, en un text de 100 pàgines, imaginen i estudien l’escenari de desaparició absoluta del servei televisiu de la BBC, no demanat encara per ningú però desitjat per molts amb l’esperança d’eixamplar el seu propi negoci o d’ocupar un espai privilegiat del sistema de mitjans britànic. No es tracta d’un text basat en consideracions polítiques, sinó en l’impacte que tindria sobre els ciutadans, a  partir del cost que haurien d’assumir per tenir un servei de televisió equiparable. En el document van desgranant els aspectes vinculats a ingressos, el cost del cànon anual i de les subscripcions a les plataformes de pagament, el mercat dels continguts, i les seves valoracions sobre cadascun d’ells, per a acabar oferint una conclusió clara amb una metodologia de recerca també explicita, amb la qual es pot estar d’acord o no: tenir una BBC potent és més favorable a la ciutadania, tot i l’elevat cànon que ha de pagar  actualment, que deixar la televisió només a les forces del mercat.

Ara que per tot arreu proliferen els discursos sobre la necessitat de retallar els recursos destinats al operadors de televisió pública, i de suprimir aquests operadors, la lectura d’aquest treball es fa recomanable per a afinar en el arguments, a favor o en contra.

Accés al document:
Other_publications/Barwise_and_Picard_FINAL.pdf