Polítiques per a mantenir els rodatges a Hollywood, un estudi que il·lustra el debat també per a altres països

Califòrnia ha estat l’epicentre tradicional del rodatge i producció de cinema i televisió durant molts anys, no només per al mercat dels Estats Units sinó també per a irradiar el seu negoci per tot el món, amb perdó de la indústria de Bollywood i de les indústries nacionals que en la majoria dels països són sobretot d’autoconsum. Però des del 2004, Hollywood va veient com perd rodatges, i amb això perd talent professional que emigra cap a altres punts de Nord-amèrica (Nova York, altres estats i el Canadà també, des del 1997). No són l’única raó, però els avantatges fiscals i les facilitats econòmiques i logístiques que vénen proporcionant les autoritats públiques d’aquests llocs expliquen bona part de la davallada que s’ha produït des de meitats dels anys 2000.

Figure 1: California losing dominance in film production

California losing dominance

Figure 2: California losing hour-long dramas

California losing hour-long dramas

Amb aquest estat de coses, el think tank Milken Institute acaba de publicar un estudi amb el títol  A Hollywood Exit. What California Must Do to Remain Competitive in Entertainment—and Keep Jobs, que en només 40 pàgines identifica amb profusió de dades la magnitud de la tragèdia, la pèrdua de rodatges de films i sèries televisives, i l’impacte en el mercat laboral, en comparació amb els beneficis que han obtingut Nova York i altres ciutats i estats d’aquestes polítiques per atraure les produccions i les productores. En les conclusions, els autors demanen sobretot més seguretat i estabilitat en les accions de suport públic de Califòrnia a la indústria, amb una voluntat d’influir en un moment que l’estat es debat entre mantenir o ampliar els incentius  al cinema i la televisió, fonamentals en un país sense subvencions monetàries directes.

Si tenim en compte que a Europa es ve debatent des de fa temps  sobre les polítiques de territorialització dels rodatges, els incentius a la localització de la producció i amb una Comissió Europea en ple període de consultes sobre les polítiques a emprendre en els propers anys, aquest estudi pot ésser de gran interès per a tots els qui participen en el procés de presa de decisions.

Accés a l’estudi: