Els clarobscurs de l’animació europea, en xifres
Focus on Animation, l’estudi de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual presentat al Festival d’Annecy

juny 2015

La indústria de l’audiovisual d’animació a l’estat espanyol ha tingut un important reconeixement internacional des de fa dècades, sobretot pel que fa als productes televisius, tot i alguns símptomes d’esgotament no fa tant de temps. Els darrers exercicis, però, torna a presentar unes estadístiques interessants, ara sobretot amb llargmetratges, amb títols que han funcionat molt bé fins i tot al mercat exterior com són Tadeo Jones i Planet 51 i altres sobretot a l’interior (Mortadelo y Filemón), però també amb sèries televisives. Com sempre, i és així sempre en tota la industria,  és un nombre reduït de títols el qui estira i permet un balanç estadístic  favorable.

De tot això i més parla l’informe encarregat per la Comissió Europea i produït per L’Observatori Europeu de l’Audiovisual Focus On Animation, que és la primera part de l’explotació de l’estudi Mapping of the Animation Industry in Europe amb la intenció de donar visibilitat a les magnituds que justifiquen la transcendència cultural i econòmica d’aquest sector, sovint tractat amb poca especificitat en les polítiques audiovisuals nacionals, com reiteradament han posat de manifest les associacions de productors. L’estudi és molt exhaustiu pel que fa a l’àmbit del cinema, i en les propers mesos aportaran dades més completes pel que fa als àmbits d ela televisió i el vídeo a la carta (VOD).

Algunes dades clau que destaquen de l’estudi, i permeten fer-se una idea de la situació general i de la posició de la indústria espanyola:

Producció

• A Europa s’han produït 50 films d’animació de mitjana anual entre 2010 i 2014, i en total 250 films estrenats, però representen el 3% de la producció europea i el 3% també de les entrades venudes en sales.
  • França, Espanya i el Regne Unit han estat els països més productors d’animació, i entre els tres aporten el 40% de la producció.
  • Si es té en compte només la producció íntegrament nacional, Suècia, Alemanya i Rússia sobrepassen al Regne Unit. Amb tot, els 47 films entre 2010 i 2014 del primer productor europeu (França) queden lluny dels 110 del Japó i 109 dels Estats Units en el mateix període.

Exhibició

• La producció europea representa  un 20% de les entrades en sales a Europa per veure animació.
  • Dels 188 llargmetratges d’animació exhibits en sala l’any 2014 (fets entre 2011 i 2014), 107 eren d’origen de la Unió Europea.
  • Els 44 films dels Estats Units van aconseguir el 71% de les entrades en sales europees.
  • Rússia, Regne Unit i França són els principals consumidors de les produccions en sala dels llargmetratges d’animació europeus, ja que representen la meitat del 180 milions d’entrades venudes.

Espanya

• Espanya va participar en 28 films d’animació entre 2010 i 2014, però la sèrie mostra una tendència molt negativa, com es pot observar al gràfic següent:

• L’any 2014, el cinema espanyol va obtenir el 6,5% del consum d’animació en sales, lluny de les quotes d’Alemanya (13%), França (18%) o el Regne Unit (17%).
  • La causa, segons l’estudi, és que Espanya exporta poc la seva animació: de mitjana, una film arriba a vuit països només, mentre que els films belgues (pràcticament sempre en coproducció) arriben a 20 mercats europeus.  En anys anteriors, però, films com Planet 51 van aconseguir  arribar a 33 països.
  • A més, l’acceptació en els mercats internacionals del cinema espanyol d’animació fluctua, en funció dels títols estrenats cada any:

• Només el 9% dels films espanyols d’animació són en coproducció internacional, mentre al Regne Unit són el 27% i a França el 41%
  • La indústria d’animació a Espanya ha patit una retallada important els darrers anys, ja que el sector va passar de 791 empleats l’any 2011 a 499 el 2013 (una reducció del 37%).
  • Pel que fa a l’exhibició en sales a Espanya, el cinema espanyol i europeu els darrers anys ha estabilitzat el nombre d’entrades venudes (amb les variacions pròpies dels èxits puntuals), i juntament amb les oscil·lacions de l’acollida del cinema dels Estats Units fan que hi hagi una tendència a la baixa en el total:

Televisió

• A l’inici de 2015 es comptaven 301 canals de televisió infantils a la Unió Europea, i d’aquests 217 són d’origen dels Estats Units. Dels 84 europeus, el 23% són d’organismes públics i 77% privats.
  • Malgrat que hi ha diferències entre els països estudiats, s’observa que la reducció de la inversió de les televisions europees ha obligat els productors d’animació a buscar altres fonts de finançament, entre les quals els acords de distribució a internet.
  • A l’espera d’estudis més exhaustius, es detecta un creixement de la presència de l’animació en els serveis de vídeo a la carta.

L’estudi aconsegueix en només 68 pàgines farcides de gràfics i taules amb dades, a mode de radiografia, donar al lector la possibilitat de fer-se una idea global de la situació, i inclou l’anàlisi específica dels casos de França, el Regne Unit, Alemanya, Itàlia i Espanya, sempre amb la mateixa presentació i els mateixos indicadors, i això facilita en gran mesura la comparació ràpida, entre les indústries nacionals i també als Estats Units, als quals dedica un apartat.

Enllaços a documents elaborats a instàncies de  l’associació Diboos:

Informe del desarrollo tecnológico y nuevos modelos de negocio del sector de la animación en España

Libro blanco del sector de la animación en España 2012

També es recomana el número de desembre de 2014 de la revista digital Audiovisual 451Especial animación y videojuegos”

Enllaç a l’estudi Focus on Animation.