Cinquena onada de l’estudi Televidente 2.0
THE COCKTAIL ANALYSIS

REINALD BESALÚ

S'han presentat els resultats de la nova onada de l’estudi Televidente 2.0, que elabora des de l’any 2007 la consultora The Cocktail Analysis, sobre tendències en el consum de continguts audiovisuals a Espanya. A continuació se’n destaquen els resultats més significatius.

Segons aquest estudi, el consum de televisió convencional cada cop es fa menys exclusiu, és a dir, que és freqüent que es combini simultàniament amb el consum d’altres dispositius (ho fa sovint el 54% dels televidents que disposen d’ordinador, tauleta [tablet] i/o mòbil). Tot i això, moltes vegades aquests dispositius s’utilitzen per comentar a través de les xarxes socials allò que s’està veient (ho fan amb certa freqüència el 34% dels enquestats) i, per tant, no suposen una distracció, sinó una implicació més alta amb els continguts per part de l’audiència. De la mateixa manera, es detecta una tendència a consumir continguts televisius en funció de les recomanacions i comentaris fets a través de les xarxes socials.

Freqüència d'ús d'altres dispositius mentre es mira la televisió convencional

Accions realitzades amb l'ordinador mentre es veu televisió convencional

Font: The Cocktail Analysis

D’altra banda, el consum de continguts obtinguts a través d’Internet continua sent important (el fan el 82% dels enquestats), ja sigui en streaming o a través de descàrrega. L’opció per un o altre sistema depèn sobretot del moment i el context en què es realitza el consum (sol o acompanyat, amb més o menys temps lliure). Més d’una quarta part dels usuaris de descàrrega i reproducció en temps real (streaming) han utilitzat alguna vegada serveis de pagament. En relació amb el consum de vídeos en línia, continua fent-se sobretot a través de YouTube (el 57% dels enquestats hi accedeixen com a mínim un cop per setmana).

Pel que fa a l’equipament audiovisual de la llar, les xifres de penetració es mantenen força estables respecte de l’any anterior. Els aparells amb més difusió són els reproductors de DVD (84%), els ordinadors de sobretaula (83%), els ordinadors portàtils (82%) i els televisors de pantalla plana (80%). Un 26% dels que tenen televisor de pantalla plana hi tenen connexió a Internet i, d’aquests, el 60% utilitzen aquesta funcionalitat, tot i que la majoria amb poca freqüència, ja que molts usuaris consideren que la navegació és incòmoda i que hi ha pocs continguts disponibles. La connexió a Internet des del televisor la practiquen l’11% dels usuaris enquestats, ja sigui a través de la televisió connectada o d’altres mecanismes com la connexió directa de l’ordinador o la connexió a través de la consola o descodificadors.

Freqüència d'accés a Internet des de la televisió connectada entre els usuaris que en tenen

Forma d'accés a Internet des del televisor entre els usuaris que utilitzen aquesta funcionalitat

Per contra, la penetració de dispositius mòbils com els telèfons intel·ligents (smartphones) o les tauletes sí que ha augmentat considerablement. Quant als telèfons intel·ligents, en té el 55% de la població internauta, 17 punts més que l’any anterior, i la mitjana d’aplicacions de què es disposa és de 15. Ara bé, d’aplicacions audiovisuals només en tenen el 34% dels usuaris, amb predomini de YouTube. D’altra banda, els enquestats també declaren que consumeixen continguts audiovisuals al marge de les aplicacions, ja siguin gravats per ells mateixos, navegant per Internet o a través de les xarxes socials, principalment. El 44% dels usuaris de telèfons intel·ligents accedeixen a continguts audiovisuals des del mòbil com a mínim un cop a la setmana.

Formes d'accés a vídeos des dels smartphones

Font: The Cocktail Analysis

Pel que fa a les tauletes, en tenen el 12% dels enquestats, i el 95% les han adquirit durant el darrer any, amb un predomini clar dels iPads d’Apple. El 47% dels usuaris les utilitzen per consumir continguts audiovisuals com a mínim un cop per setmana, tot i que els usos més habituals són consultar el correu (64%), navegar per Internet (60%), llegir diaris (53%) i consultar les xarxes socials (55%). Els continguts audiovisuals més consumits des de les tauletes són notícies i vídeos musicals, i s’hi accedeix majoritàriament a través de pàgines web (sobretot des de YouTube o des dels webs dels mitjans). Per últim, també cal destacar que un 74% dels usuaris de tauletes les utilitzen a la llar, mentre que l’ús en altres espais com el transport públic, el carrer o establiments és molt més residual.

Els resultats d’aquest estudi es poden consultar a la web de The Cocktail Analysis (www.tcanalysis.com).