Adequar les polítiques de suport a la producció audiovisual abans no sigui massa tard
Rapport Bonnell: Le financement de la production et de la distribution cinematographique a l’heure du numerique

La indústria de la producció de cinema de França és des de fa anys una de les més sòlides d’Europa, tant si es compta en volum de producció, pressupostos, quota de pantalla al propi mercat i a l’exterior, com en rellevància i notorietatobtinguda entre la crítica i el públic. Això no obstant, les primeres xifres del balanç de 2013 mostren uns resultats pitjors que en els exercicis precedents.

Els èxits aconseguits fins ara els podem associar, a més del talent de creadors i productors, a l’encert de les polítiques de foment i de suport a la indústria francesa del cinema dels darrers decennis. I aquestes polítiques passen per les condicions de publicitat de les estrenes als mitjans de comunicació, les restriccions horàries de l’explotació televisiva, l’obligació imposada als operadors televisius de contribució econòmica, el sistema de subsidis econòmics molt generosos que disposa el Centre National du Cinéma et de l’Image Animée (CNC), alimentat entre altres per la taxa sobre les entrades a les sales i als operadors de telecomunicacions (acceptades per les autoritats europees, finalment), i l’ordenament estricte de la cronologia de les finestres d’explotació, a més d’un llarg reguitzell d’altres mesures.

Però preveient que el futur arriba molt de pressa, instal·lats en l’era digital, amb canals i plataformes d’accés a l’audiovisual cada cop més diverses, i amb consciència que França té dificultats per encaixar aquests circuits en el seu mapa audiovisual (el retard en l’entrada de Netflix n’és una bona mostra), les autoritats van reaccionar. Durant l’any 2013 van engegar debats, reflexions estratègiques i estudis per a detectar les necessitats de modernització de la política audiovisual.

Fruit d’aquest procés és l’informe que un dels experts veterans del país, Renné Bonnell, ha escrit, per encàrrec del CNC, i que es pot consultar a través de l’enllaç que acompanya la ressenya. El treball inclou l’anàlisi sistemàtica de tots els factors que intervenen en la dinàmica de la indústria, els diversos circuits de distribució del cinema, i un bon nombre de recomanacions a les autoritats per a afrontar la modernització de les polítiques envers el sector.

En definitiva, un text de lectura obligada per a totes les persones que es consideren implicades en la formulació de propostes per a estimularel cinema i l’audiovisual en països necessitats de potents mecanismes de polítiques de suport.

Enllaç: